Są chętni na przekop Mierzei Wiślanej
Do 2022 roku ma potrwać budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną. Chętnych do wykonania inwestycji zgłosiło się siedem firm. Całość zostanie sfinansowana z budżetu państwa i wyniesie około 880 mln złotych.
Jak podała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, kwota, jaką inwestor przeznaczył na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy, wynosi 718 mln 94 tys. zł. Ceny zaproponowane przez inwestorów mieszczą się natomiast w przedziale ponad 992,2 mln zł - 1,4 mld zł.
Swoje oferty złożyły firmy: Budimex S.A. (992 mln 528 tys. 578 zł); konsorcjum Polbud Pomorze z chińskimi firmami (1 mld 448 mln 939 tys. 15 zł); chińska Sinohydro Corporation Limited (1 mld 105 mln 885 tys. 612 zł); Energopol Szczecin (1 mld 87 mln 912 tys. 72 zł); China Harbour Engineering Company Ltd. (1 mld 71 mln 808 tys. 567 zł); belgijska N.V.Besix S.A. ze spółkami NDI S.A. oraz NDI sp. z o.o. (992 mln 270 tys. 523 zł) oraz turecka Kolin Insaat Turizm Sanayi VE TIC. Ta ostatnia zaznaczyła, że jej oferta jest testową, i wpisała kwotę 1 zł. Wszyscy oferenci zadeklarowali pięcioletnią gwarancję dla inwestycji oraz skrócenie budowy o osiem miesięcy – podaje Onet.pl.
Inwestycja obejmie swoim zasięgiem dwa województwa: pomorskie i warmińsko-mazurskie. W gminie Sztutowo oraz Krynica Morska, przewidziano budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego oraz budowę sztucznej wyspy. W woj. warmińsko-mazurskim, w gminie Tolkmicko, ma powstać południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym, a w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga - tor wodny na rzece Elbląg.
Zgodnie z decyzją środowiskową oraz z uwagi na okresy ochronne ptaków, prace na Mierzei mogą rozpocząć się najwcześniej w październiku.
źródło/onet.pl