Polskie zadłużenie publiczne wynosi ponad 200% PKB.
A Główny Urząd
Statystyczny informuje, że będzie tę informację ukrywał tak długo jak
tylko potrafi. Mam to na piśmie. Właśnie dostałem z GUS odpowiedź na pytanie o termin wyliczenia ukrytego długu
Polski. To co Brytyjczycy dostali w 2012 my dostaniemy w 2020. Główny
Urząd Statystyczny ukrywając informacje o długu ukrytym pomaga obecnie
rządzącym przejadać naszą przyszłość: ratować budżet teraźniejszy
kosztem większej katastrofy później.
Polska jak wiele
innych państw obiecała swoim seniorom emerytury na koszt podatników.
Dlatego oprócz długu w postaci wyemitowanych obligacji i kredytów
zaciągniętych w bankach naszym długiem również są obietnice emerytalne
złożone wobec naszych dziadków i rodziców.
Te zobowiązania emerytalne są ogromne. Różni autorzy korzystając z różnych metod szacują ukryty dług Polski na 200-300% PKB:
Szacunki ukrytego długu publicznego w Polsce |
Autor | Data szacunku | Wysokość ukrytego długu |
Robert Holzmann, Robert Palacios and Asta Zviniene, World Bank | 2004 | 220% - 379% PKB |
Eurostat/ECB Task Force on the statistical measurement of the assets and liabilities of pension schemes in general government | 2008 | 255% - 287% PKB |
Paweł Dobrowolski, Instytut Sobieskiego | 2009 | co najmniej 170% PKB |
Janusz Jabłonowski, Departament Statystyki Narodowego Banku Polskiego | 2011 | 182% PKB |
Emil Ślązak, Szkoła Główna Handlowa | 2011 | 141% PKB na rok 2010, wzrośnie do 351% PKB na 2040 |
Dla porównania oficjalny dług Polski według Jacka ministra finansów Rostowskiego to niecałe 55% PKB.
Przez
wiele lat to wysokie ukryte zadłużenie można było spokojnie ignorować,
gdyż dotyczyło odległej przyszłości. Niestety niegdysiejsza „odległa
przyszłość” jest coraz bliżej. W Polsce na emerytury zaczął przechodzić
liczący ok. 10 milionów osób powojenny wyż demograficzny. Nasi
dziadkowie i rodzice będą coraz częściej co miesiąc dostawać emeryturę
na koszt podatnika - nas młodych pracujących. A pracujących młodych w
relacji do żyjących z ich podatków starszych będzie coraz mniej.
Problem
dotyczy nie tylko Polski i jest na tyle poważny, że od kilku lat na
forum organizacji takich jak ONZ, MFW, OECD, UE dyskutowano czy i jak
liczyć ukryty dług państw. Ekonomiści zachęcali do liczenia. Politycy
woleli ukrywać – bo pokazanie wysokiego zadłużenia i rozpoczęcie
oszczędzania na przyszłe wydatki emerytalne oznacza konieczność
zmniejszenia wydatków na obecnych wyborców. Po wielu latach dyskusji
osiągnięto kompromis. Ukryty dług publiczny będzie oficjalnie liczony,
ale będzie przedstawiany w dodatkowej tabeli do rachunków narodowych, a
nie w samych rachunkach. Taka polityczna ściema: dajemy w załączniku, bo
przyznajemy się do tego długu, ale tak niechętnie i półgębkiem.
Ten
kompromis jest spisany w nowym systemie rachunków narodowych SNA 2008,
która w wersji europejskiej zwie się ESA 2010. Kilka tygodni temu po
latach prac
ESA 2010 została przyjęta
przez parlament europejski (to pewne uproszczenie – regulacja ta jest
propozycją Komisji Europejskiej, która przyjmuje ją w procedurze
współdecydowania z parlamentem – więcej szczegółów
tutaj) w dniu 13 marca 2013.
Decyzja europarlamentu zakłada, że dane o ukrytym zadłużenia za lata 2012-2014
będą przekazywane dobrowolnie, a dane za 2015 i lata kolejne będą
przekazywane obowiązkowo. Niektóre państwa informacje te udostępniają
sprawnie i ochoczo. Brytyjczycy już rok temu dali oficjalne obliczenia
zobowiązań emerytalnych za 2010:
Źródło: Sarah
Levy, Pensions in the National Accounts, A fuller picture of the UK's
funded and unfunded pension obligations. Office for National Statistics, 27 April 2012
Ale jak dowiedziałem się z listu, który
właśnie dostałem z GUS
nasza władza planuje udostępnić dane za 2015 najwcześniej w 2017. Lecz
jeśli uda się jej wydębić od Komisji Europejskiej zgodę to może nawet
opóźnią przekazania danych do 2020:
Słowem: to co Brytyjczycy dostali w 2012 my dostaniemy w 2020.
Sprawa
jest poważniejsza niż niesprawny urząd statystyczny. Tusk, Rostowski i
Boni kłamią, że skok na kasę młodych w OFE zmniejsza deficyt i
zadłużenie. Mogą tak kłamać, bo oficjalne statystyki pokazują i będą do
2020 pokazywać tylko część (tę mniejszą) zobowiązań publicznych i
ignorują to że odkładnie kasy w OFE tylko ujawnia istniejący, a nie
tworzy nowy dług.
Paweł Dobrowolski
Wirtualna szuflada - https://www.mpolska24.pl/blog/wirtualnaszuflada
Paweł Dobrowolski jest byłym Prezesem Zarządu Fundacji Obywatelskiego Rozwoju.
Jest absolwentem Wydziału Ekonomii Harvard University (Massachusetts, USA).
Był ekspertem Instytutu Sobieskiego. Członkiem Zarządu Polskiej Fundacji Rozwoju Oświaty.
Był pracownikiem Deutsche Morgan Grenfell i dyrektorem Warsaw Equity Holding oraz Trigon, pracował m. in. z prof. Sachsem.
Do jego zainteresowań naukowych należą: ekonomia polityczna reform, ekonomia instytucjonalna i behawioralna, ekonomia banku centralnego i polityka pieniężna, instytucje finansowe, wymiar sprawiedliwości, rynek radiowo-telewizyjny, prawo upadłościowe, fuzje i przejęcia, organizacja rynku (industrial organization), polityka antymonopolowa, fiskalne konsekwencje starzenia się społeczeństwa.
Od 1995 roku zajmuje się doradztwem gospodarczym. Zawodowo pomaga kupować i sprzedawać firmy,
Autor książki pt. „Podstawy Analizy Finansów Firm” wydanej nakładem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz kilkudziesięciu artykułów o bankowości centralnej, upadłości, mediach oraz gospodarce.
Pomysłodawca wprowadzenia w Polsce wysłuchania publicznego
Prognoza ZUS
http://www.zus.pl/bip/prognozy_fus/prognoza_do_2060_MGIPS.pdf
zawiera zdyskontowane na 2009 saldo funduszu emerytalnego do 2060 r.
Nie liczyłem dokładnie, ale w wariancie 1 dług jest rzędu 200 % PKB, w wariancie 2: 250 % PKB, wariant 3: 160 % (PKB z początku prognozy).
tak się zastanawiam, czy oficjanie podawane zadłużenie UK (bardzo wysokie, na poziomie bodaj 85% PKB) uwzględnia właśnie to ukryte zadłużenie
Mało prawdopodobne. Dług w UK wzrósł w związku z ratowaniem banków. Przy nieujawnianym długu systemu emerytalnego dług 85 % to pikuś.
Nie oficjalne zadluzenie UK nie uwzglednia zobowiazan emerytalnych. Lecz UK Offce for National Statistics liczy zobowiazania emerytalne i podaje je do publicznej wiadomosci: http://www.ons.gov.uk/ons/rel/pensions/pensions-in-the-national-accounts/uk-national-accounts-supplementary-table-on-pensions--2010-/art-mainarticle.html
W opracowaniu z 2011 r.
http://www.ruchwig.pl/index.php/program/analizy/21-nie-rzucim-ziemi-studium-wykonalnosci-programu-na-2012-z-201101
obliczenia:
ftp://ftp.ruchwig.pl/program/model_finansow_publicznych_2012_z_2011.01.06.xls
ustaliłem wzrost długu z powodu deficytu FUS do 86 % bieżącego PKB w 2037 r. Relacja ta obejmuje narastający (niedyskontowany dług) i bieżący (w danym roku) PKB. PKB ma dynamikę rzędu 1-2 % rocznie.
Jeżeli PO znowu wygra wybory odwiedzę Warszawę i wykrzyczę co mi leży na sercu!!
Zapraszam do otworzumysl.com tam możesz wykrzyczeć co Ci leży na sercu, a jak już ochłoniesz, zobaczymy co da się zrobić. Przy okazji dowiesz się to i owo co się dzieje na świecie
Świetny wpis pokazujący o co tak naprawdę chodzi z OFE: zgodnie z zasadą jeżeli nie wiadomo o co chodzi, chodzi o kasę...
Podejrzewałem to od dawna ...
Chyba do kogoś piją ;-)
http://www.stat.gov.pl/gus/5840_14095_PLK_HTML.htm
Wstydzą się danych jak nic.
Swoją drogą dlaczego nie zainteresować się zobowiązaniami jeszcze nie nabytymi, ale za którymi stoją konkretne lata składkowe?
Skasowali już linka. Co ciekawsze link byl prawie identyczny z listem, ktory dostalem od ich rzecznika. Dużo skomplikowanych terminów, wodolejstaw i chowanie się za prawem. I zupelne pominięcie tego co najważniejsze: urzędy statystyczne niektórych innych, krajów już liczą i podają informacje o tamtejszym ukrytym długu publicznym w oparciu o SNA2008/ESA 2010 z pożytkiem dla debaty publicznej...